Sidenhuskaka

Jag har gjort en äppelkaka som heter Sidenhuskaka. Här kommer reseptet.

Sidenhuskaka
40 min+ 35 min i ugn
Till 10 bitar
3 dl vetemjöl
1 1/2 dl strösocker
125 g smör
1 litet ägg
Fyllning:
50 g smör
100 g mandelmassa
3/4 dl strösocker
2 ägg
1 msk pressad lime
3 äpplen
25 g mandelspån
Gör så här:
1. Hacka ihop mjöl, socker och kallt smör till en smulig massa. Tillsätt ägget och blanda snbbt ihop till en deg.
2. Tryck ut drygt hälften av degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Ställ formen kallt ca 30 min.
3. Sätt ugnen på 175 grader.
4. Fyllningen: Smält smöret i en kastrull. Riv mandelmassan fint. Blanda mandelmassa, socker, ägg och limesaft med smöret. Sjud blandningen under omrörning tills den tjocknar.
5. Kärna ur och riv äpplena grovt. Lägg dem i pajskalet och häll över manselsmeten. Kavla ut resten av dagen och skär i remsor. Lägg degremsorna överst i pajformen.
6. Strö över mandelspån och grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 min. Låt kakan kallna. Servera med vaniljkräm eller vispgrädde.

Åsas kommentar: Vi har inte ätit den än så ni får en smakredovisning sedan. Jag hade svårt att få till degremsorna för degen var väldigt svår att jobba med. Använd ett litet ägg för jag tror det var felet men vi hade bara medelstora ägg hemma. Men då kan man knäcka ägget i ett glas och sedan vispa det lite och sedan ta halva. Jag använde färdig pressan lime jucie men det gick lika bra. Jag tog bort mandelspånen för vi hade inga hemma och jag ville inte ha det. Om du har lite tid så kan du stoppa in formen med degen i frysen i 15 minuter istället för i kylen i 30 min.
 
Orginalet.                          Min egen.

*Lycka till, Åsa*


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu