Helgens efterrätt

Nästan varje helg så gör jag en efterrätt. Jag brukar göra det på lördagar men nu blev det på fredagen.

Knäcktårta, 8-10 bitar

Ingredienser:
300 g mandelmassa
3 ägg
rivet skal av 1 apelsin

Knäck:
1 dl socker
1 dl sirap
3 dl vispgrädde
25 g smör
100 g grovhackade valnötter

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Smöra och bröa formen. Riv mandelmassan och vispa med elvisp till en jämn smet tillsammans med äggen och apelsinskalet. Häll smeten i formen och grädda i 15 minuter. Blanda socker, sirap, grädde och smör i en liten tjockbottnad kastrull och koka upp. Sänk värmen och fortsätt koka i ca 10 minuter. Rör ner valnötterna. Häll den varma knäcken på mandelbottnen och låt den kallna.

Min kommentar:
Väldigt enkel kaka med mycket smak av apelsin. Jag lät knäcken svalna lite innan jag hällde på den, jag hällde inte på allt på en gång heller. Hoppas ni också lyckas med den.
Puss och kram, Åsa


Postat av: Emilia

Älskar era recept :D Jag kanske kan få komma hem till er och baka lite? ;)

puss!

2009-02-15 @ 20:55:51
URL: http://millanb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu