Christina Aguilera

En av mina stora förebilder är Chrstina Aguilera, hennes röst är fantastisk och flera av hennes låtar är mina absoluta favoriter, hon är också otroligt vacker. Hennes låtar betyder mycket för mig för de får mig att känna att jag kan vara mig själv vad än andra säger och hon har alltid ett budskap i sina låtar.
Så jag har tänkt göra ett inlägg om henne med fakta, bilder och mina favorit låtar från hennes album.
Mina favorit låtar:
-I turn to you, Genie in a Bottle
- Soar, Stripped
- Save me from myself, Back to Basics
... och många fler
// Ida

Christina Maria Aguilera föddes den 18 december 1980, New York. Hon är alltså 28år men ska fylla 29år i år. Hon växte upp i Pittsburgh- förorten i Pennsylvania med sin pappa som är från Ecuador och mamma som är en irländsk/amerikans violinist.
De såg tidigt att Christina hade talang och hon uppträdde redan som femåring i området där hon växte upp. Men det var som 12-åring som hon fick en roll på The Mickey Mouse Club där hon fick dansa, sjunga och spela teater.
Innan Christina släppte sitt debutalbum, Christina Aguilera(som kom 1999), med singeln "Genie in a Bottle" som sålde över en miljon ex och då var hon bara 17år. Spelade hon inlåten "Reflection" till filmen "Mulan" som toppade listorna.
Under 2001 spelade hon in "Nobody Wants To Be Lonely" med Ricky Martin och hon har också samarbetat med bl.a. Lil' Kim, Mya och Pink, Missy Elliott, Nelly, Herbie Hancock, Andrea Bocelli och P. Diddy.
2002 släppte Christina albumet "Stripped" där hon talade ut om sin barndom i flera låtar för bl.a. när Christina var ung blev hon mobbad och kränkt av vissa klasskamrater för de inte klarade av att hon var så talangfull. Hon tillägnade låten Fighter till dem:
"Cause it makes me that much stronger
makes me work a little bit harder
it makes me that much wiser
so thanks for making me a fighter"

Singeln "Dirrty" chockade världen och är än idag en av de mest spelade i MTV:s historia. Många amerikanska radiokanaler floppade låten men "Beautiful" blev en stor succé som låg etta på Världssingellistan i sex veckor i följd. Beautiful räknas som Christinas signatur-låt.
2005 släppte hon sitt sjätte album, Back to Basics, som blev #1 i USA och i 14 andra länder. 2008 kom hennes senaste album "Keeps Getting Better - A Decade of Hits".
Idag bor Christina med sin man Jordan Bratman i Beverly Hills, som hon började dejta 2002, förlovade sig med februari 2005 och gifte sig med den 19 november samma år. Den 12 januari 2008 fick Christina och Bratman sonen Max Liron Bratman. Men Christina har även dejtat bl.a. Justin Timberlake, Enrique Iglesias, Tobey Maguire, Fred Durst ochCarson Daly

  • 1999 - Christina Aguilera (8 gånger platina, 16 miljoner sålda exemplar)
  • 2002 - Stripped (4 gånger platina, 13 miljoner sålda exemplar)
  • 2006 - Back to Basics (1 gånger platina, 5 miljoner sålda exemplar)
  • 2008 - Keeps Getting Better - A Decade of Hits
    Hon har totalt sålt över 30 miljoner album samt 10 miljoner singlar.






Källor:  Fakta



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu