Italien<3

Heej!
Nu är jag tillbaka, eller jag har ju varit det sedan i söndags men då orkade jag inte skriva och igår så kom jag inte åt någon dator eftersom mina föräldrar är spelgalna(skojar). Nu är jag ensam hemma så jag tänkte skriva och sedan baka lite. Mamma har tagit hem saker från sitt jobb så jag har mycket att baka, hihi.

Söndag: Vi träffades på flygplatsen vid 05:30, vi checkade in väskorna och gick en liten stund i taxfree. Klockan 14 var vi framme i Rom. Vi åkte buss till klostret som vi skulle bo på och sedan gick vi ut för att se Roms kända sevärdheter.
  
Peterskyrkan,         Högst upp i kyrkan, Fontana di trevi. Vi besökte också Spanska trappan men jag tyckte jag inte fick någon bra bild på den. Sedan gick vi tillbaka till klostret, hade complitorium(kvälls bön) innan vi gick och lade oss.

Måndag:
 Vi blev väckta vid 07:30. Vi hade packat väskorna dagen innan för vi lämnade rummen när vi gick från dem. Vi åt en ganska bra frukost och hade laudes(morgon bön) innan vi tog bussen till tågstationen. Det var inte en rolig bussresa, flera av oss råkade ut för att italienare kom och började tafsa på oss. På mig var det en gubbe som kom fram och började jucka, ASÄCKLIGT!!
Vi låste in väskorna på terminalen och gick mot Colusseum(vet inte hur det stavas). Vi gick inte in för det var jätte lång kö och ingen ville stå i den. Vi gick tillbaka till terminalen där vi åt lunch innan tåget kom. Det tog typ 3 timmar innan vi bytte till ett annat som tog 20 min. Sedan kom vi fram till det jättefina klostret där vi åt middag, super god. Sedan tog vi en sväng till stan och åt glass, mmm.
 
Colusseum och från mitt rum på klostret.
Tisdag: Vi vaknade och åt en inte alls bra frukost. Bara bröd och chocklad men chokladen var asgod. Vi gick till en borg och så funderade vi på några frågor för vi har haft en bok där det har ståt frågor som vi har svarat på under veckan. Vi hade fritid och lunch så vi kollade i affärer. Sedan så gick vi till domkyrkan. Vi hade mera fritid och några köpte glass och jag köpte ett förkläde som jag älskar. Sedan hade vi basgruppssamtal som vi hade varje kväll och diskuterade frågorna. Vi hade sedan mässa och åt en god middag och sedan kollade vi på matchen mellan Sverige-Grekland.

Onsdag: Vi gick upp som vanligt fast jag ställde klockan en halv timme för tidigt. En vanlig morgon med frukost och sedan laudes. Vi gick till en borg som låg högt upp för att skriva frågorna. Sedan hade vi lunch, vi var 10 personer som gick till en resturang för att äta pasta. Man fick asstora porttioner, så det var bara två som åt upp allt. Vi samlades igen och gick till en kyrka. Sedan hade vi fritid 1 timme tills samtalen. Jag köpte under fritiden örhängen till Ida. Sedan så var det middag och sen hade vi en jätte rolig tävling på stan, mitt lag vann inte men det var roligt. Vi hade complitorium i stan innan vi gick till klostret igen. Då fixade vi Jens hår och sedan såg vi Jakob insmetad med Nutella innan vi gick och lade oss.

Torsdag: Den här dagen gick vi inte så långt eftersom vi skulle gå långt nästa dag. Vi besökte två kyrkor och hade mest fritid. Jag har inte skrivit i min bok vad vi gjorde så jag kommer inte ihåg, därför blir det så lite. Jag gick och la mig tidigt i allafall medans de andra var uppe till halv 2.

Fredag: Vi vaknade till en mulen och regning dag. Inte så kul eftersom vi skulle gå upp på ett berg. Men vi gick iallafall. Efter en kort vandring kom vi till ett munkkloster där vi hade laudes. Sedan fick man vända men det var inte så många som gjorde det. Vi gick en liten bit till en matplats där vi åt bröd,ost och frukt och drack juice + lite kakor. Nu satte vi fart mot första toppen. Det kändes jätte skönt att vara uppe. Sedan gick vi ned en bit för att fortsätta mot andra toppen. Efter andra toppen så fick man gå ned eller gå till en krater. Typ halva gruppen gick ned och halva fortsatte, jag gick ned. När vi kom till torget i staden började det spöregna. Tur att vi hade rengkläder fast skorna blev ju dygnsura. När alla hade kommit tillbaka och bytt kläder så hade vi mässa, middag och sedan var det några som var med på Fredriks dop. Det var jättefint och spännande för jag har aldrig varit på ett dop(som jag kommer ihåg). Sedan så hade vi basgruppssamtal och sedan samlades hela gruppen för att prata lite om resan så här långt.
 
Utsikt från berget.         På väg ned.

Lördag: Idag när vi vaknade var det blå himmel och sol. Vi åt frukost och hade laudes. Sedan tog vi bussen ned till Nya Assisi där vi besökte en stor kyrka. När vi kom ut därifrån så hade det börjat regna och det hållde i sig hela vägen till klostret så vi fick springa i regnet från bussen. Roligt. Vi åt lunch på klostret och väntade på att det skulle sluta regna. Sedan så besökte vi en stor kyrka i tre våningar. Sedan hade vi fritid hela eftermiddagen och kvällen. Vi gick och kollade i affärer. Sedan gick de flesta till en bar för att kolla på Sveriges match mot Spanien. Men jag, Viktor och Helena fortsatte att shoppa, jag köpte en kopp, salladsbestik och ett kors. Sedan så gick vi ned till klostret igen och så lekte vi lite. Eftersom vi skulle tidigt upp så gick jag och la mig tidigt också.

Söndag: Vi blev väckta 05:15 för vi skulle med bussen som gick 06:00. Bussen tog väl ca 3 timmar, då var vi framme vid flygplatsen. Vi fick ca 45 min att kolla i taxfree innan vi gick på planet. Planet hade missat när den skulle lyfta så vi blev ungefär 1 timme och en kvart försenade. Jag åkte med Helena hem.

Italien är bäst | Åsa 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu