Dagens dessert

Ja, helgens efterrätt blev Saffransgul chokladmousse med apelsinsallad. Väldigt god.

6 portioner
Ingredienser:
Mousse 
2 dl vispgrädde
1/2 krm saffran, ca 1/2 påse
150 g vitchoklad
1 ägg
1 dl kesella
Apelsinsallad
4 apelsiner
1 dl socker
1 dl apelsinjuice
Gör så här:
Vispa grädden med saffranet. Smält chokladen över ett vattenbad.Vispa ägget och häll i chokladen under kraftig vispning. Rör i kesellan och grädden. Häll moussen i glas och ställ i in i kylen minst en timme. Skala det yttersta skalet på en apelsin och strimla det. Skala resten av apelsonerna och skiva alla. Smält sockret på svag värme och när det är ljusbrunt så rör försiktigt i jucien och skalen. Rör tills sockret har smält. Häll lagen över apelsinerna. Servera moussen med apelsinerna.

Min kommentar:
Ganska enkel dessert förutom lagen. Jag hade på alldeles för hög värme när jag hällde i jucien. Sockret stelnade men jag fortsatte röra och sockret smälte sakta och det blev bra tillslut. Moussen blev jätte bra och det var en bra balans mellan saffranet, chokladen och apelsinerna. Jag är säker på att ni lyckas.
Puss och kram, Åsa 


Postat av: Sweet life style

en till Åsa :D

2009-02-21 @ 11:57:59
URL: http://sweetlifestyle.se
Postat av: Anonym

www.glamoroustwilight.blogg.se

2009-02-21 @ 23:15:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu