En underbar vecka i Taizé

Nu är jag hemma igen efter en super bra vecka i Taizé och ca 60 timmar på buss. Jag kan försöka berätta om allt men man gjorde samma sak varje dag.
På lördag morgon så träffades vi på centralen vid kl 6. Jag glömde min kudde men det har funkat bra utan den. Det gick ganska bra att sova på bussen. Vid klockan 14 på söndagen så var vi framme i Taizé. Vi satte upp tälten och sen kommer jag inte ihåg så mycket men jag tror vi somnade vid 00 någon gång. På tisdagen så delades vi in i samtals grupper, d v s mindre grupper med ca 10 stycken personer från olika länder.


Varje dag så har vi vaknat någon gång vid kl 8 och sen så börjar morgon mässan vid kvart över. Efter mässan så är det frukost som bestod av två baguetter, smör och sen får man choklad som man ska stoppa i brödet och sen får man dricka te eller choklad. Sen klockan 10 så hade vi möte med en av bröderna som pratar med oss om en bibel text. Sen går man ut i de små samtalsgrupperna och diskuterar vidare. Av våra 10 så var vi 5 som pratade kanske, alla andra sa typ ingenting och av de 5 kunde två inte ens engelska, det kunde andra som inte pratade.
Klockan 12 var det middagsmässa tror jag och sen lunch klockan 13. Man fick inte så mycket mat men jag fick alla andras mat som inte åt upp sin så jag blev alltid mätt. Vi hade fritid till klockan 15:15 då vi antingen träffade vår broder igen, som var jätte rolig, eller så träffade vi bara gruppen direkt. Klockan 17:15 kunde man få te och kaka om man ville och klockan 17:45 så fanns det workshops där man gjorde olika saker varje dag. Jag var med på en men då somnade jag nästan. Sedan vid 19 så var det middag och klockan 20:30 var det kvällsmässa. Efter mässan så drog alla ned till Oyak, det är ett litet café/ affär/ där man hänger på kvällarna. Där kan man köpa läsk, pizza slice, pannkaka med nutella, varm macka och lite godis och glass. Vi svenskar körde lekar med många alla kvällar förutom en. Och klockan 00 var vi tillbaka vi tälten och sov. Duscharna som var till tälten var iskalla och då menar jag verkligen iskalla. Jag tror jag aldrig har känt så kallt vatten.

Så såg alla dagar ut förutom på fredagen och lördagen. På fredag eftermiddag så gick vi en liten vandring till ett annat kapell för att ha gudstjänst. Och på lördag eftermiddag fick vi åka in till en liten stad som hette Cluny, där hade de lite fler affärer och jag köpte te. Bussresan hem gick också bra och jag sov bättre, tror jag sov ungefär 6 timmar i sträck. Det ska bli så sköt att sova i en riktig säng. Men någon sov morgon får jag inte eftersom mamma och pappa vill komma upp så fort som möjligt. Skriver ett kortare inlägg strax om vad som händer imorgon. Puss och kram, Åsa



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu